סלסלת קניות
Search
Close this search box.

בחר יישוב למשלוח / איסוף

דובדבנים: אוצר מתוק מהטבע

דובדבנים מתוקים

אנחנו מתקרבים בצעדי ענק לעונת הקטיף של הפרי האדום והטעים הזה – הדובדבן. עונת הקטיף של הדובדבן מתחילה בסוף מאי, מגיעה לשיאה ביוני ומביאה איתה את האביב והקיץ, עונות שבהן כל מה שאנחנו רוצים זה ליהנות מפירות עסיסיים ומתוקים. אז מה אנחנו יודעים עליו? מאיפה הוא הגיע אלינו? האם יש לו יתרונות בריאותיים? כאן תוכלו לקרוא את כל מה שכדאי לדעת על הדובדבן.

טעימה קטנה של מידע על הדובדבן

עץ הדובדבן הוא עץ ממשפחת הנשירים, ובשביל שהעץ יניב פרי יש צורך בשני עצי דובדבן סמוכים לפחות. העצים גדלים באזורים קרים יחסית, ומזג האוויר הזה חשוב להתפתחות תקינה של הפירות הטעימים. עונת הקטיף של הדובדבן מתחילה בסוף מאי ונשארת איתנו עד יולי. חוץ מהטעם העסיסי שלו הוא מלא בערכים תזונתיים טובים שנותנים תירוץ טוב יותר להתענג עליו, ועליהם נדבר עוד בהמשך.

ארץ המוצא של דובדבנים

המוצא של הדובדבן הוא בצד הדרום מזרחי של הים השחור, באזור טורקיה, איראן וארמניה של ימינו. הפרי מוכר לתושבי הארץ הזו כבר אלף שנים בערך, ויש מקומות אחדים בארץ באזור הגליל והחרמון שבהם מגדלים דובדבנים ופירות דומים.

סוגי דובדבנים

יש כמה סוגים עיקריים של דובדבנים שאפשר למצוא כאן בארץ ובעולם כולו:

דובדבן מתוק (גודגדן)

הדובדבן המתוק הוא פרי מתוק בעל גוון אדום כהה שיש לו גלעין. השם הבוטני הרשמי של הפירות שאנחנו נהנים מהם כאן בארץ הוא גודגדן, אבל תודו שזה לא נשמע מגניב במיוחד, בטח לא ליד השם דובדבן. לדובדבן הזה יש המון תת-זנים שאפשר להשיג כאן בארץ או ליהנות מהם בחו”ל, למשל בורלא, בינג ועוד.

דובדבן חמוץ

הדובדבן החמוץ גם הוא מגיע בדרך כלל בצבע אדום, אבל הגוון שלו בהיר ובוהק יותר משל הדובדבן המתוק. גם לו יש כמה תת-זנים כמו מונטמורנסי, וישנה, קלייר ועוד. מהדובדבנים האלו אפשר להכין ריבות ומיצים או להוסיף אותם למנות כמו שהם.

דובדבנים צהובים

קיימים בארץ ובעולם גם דובדבנים צהובים. יש להם טעם מתוק-חמוץ והם צהובים מבפנים, אם כי מבחוץ הם נראים אדמדמים-כתומים. יש להם טעם עדין יותר ולכן הם פופולריים. הזן הנפוץ של דובדבן צהוב הוא ריינר.

הערכים התזונתיים של דובדבנים

למרות הטעם המתוק שלהם הם אינם מכילים הרבה קלוריות, מה שהופך את הדובדבנים לבחירה מעולה למי שמעוניין ליהנות מנשנוש בריא. הערך התזונתי שלהם משתנה מזן לזן, ובממוצע יש כ-60 קלוריות במאה גרם דובדבנים. מאה גרם דובדבנים מכילים בערך 13 גרם פחמימות, גרם אחד של חלבון ו-0.16 גרם שומנים בלבד. כמובן חשוב לזכור שהכול צריך לאכול במידה, אז גם אם הם ממש טעימים אל תגזימו בכמות היומית של הדובדבנים שאתם אוכלים.

יתרונותיהם הבריאותיים של דובדבנים

מעבר לטעם המתוק והטעים של הדובדבנים, יש להם גם יתרונות בריאותיים לא מעטים: הם עשירים באשלגן שחשוב ללחץ דם תקין, בנוגדי חמצון המאיטים את תהליך ההזדקנות ובאבץ העוזר לעור הפנים. הם גם תורמים לבריאות השיער והציפורניים. הדובדבנים עשירים גם בסידן, במגנזיום ובברזל ולכן הם יכולים לתרום לשיפור הזיכרון ולמערכת השרירים, למערכת העצבים וגם למערכת החיסון. הם טובים למערכת העיכול כיוון שיש בהם סיבים תזונתיים, ולבריאות העיניים והראייה משום שהם מכילים ויטמין A ובטא קרוטן, ובקיצור הם פשוט מעולים לנו. בואו נצלול לכמה מהיתרונות האלה ונרחיב עליהם מעט:

דובדבנים מכילים נוגדי חמצון

הדובדבן מכיל נוגדי חמצון כמו בטא קרוטן ולוטאין, המסייעים להאט את הזדקנות, לנטרל חומציות בקיבה, לחזק את מערכת החיסון, להקל דלקות פרקים ואפילו למנוע סרטן.

דובדבן מסייע לעיניים והראייה

בדובדבנים יש מנה בריאה של ויטמין A ובטא קרוטן, שני חומרים העוזרים לשמור על בריאות העיניים ועל חדות הראייה.

לדובדבן יש ערך גליקמי נמוך

בזכות הערך הגליקמי הנמוך של הדובדבנים הם מסייעים לטיפול בלחץ דם ובאיזון רמות הסוכר בדם. לאחר אכילה של דובדבנים לא מופרשת כמות גדולה של אינסולין לדם, ולכן נשמר האיזון בבלוטת האדרנל ואנחנו לא חווים נפילות סוכר לאחר מכן. הם אפילו עושים את הפעולה ההפוכה ומגבירים ייצור של אינסולין כשהלבלב לא מייצר אותו בכמות מספקת. האינדקס הגליקמי של דובדבן נמוך מ-55.

הם משפרים את איכות השינה

הדובדבנים מכילים מלטונין, המכונה “הורמון השינה” או “הורמון הלילה”. ההורמון הזה עוזר למוח לדעת מתי מגיעה שעת השינה, תורם לשינה טובה ואיכותית יותר ומסייע להסדרת מחזור השינה.

דובדבנים מכילים רמות גבוהות של ויטמין C

דובדבנים מכילים כמות גדולה של ויטמין C, שאותו הגוף אינו יודע לייצר לבדו. ויטמין C טוב לבנייה של רקמות מתחת לעור ולכן תורם למראה עור פנים מתוח ובריא. הוויטמין הזה טוב גם לפעילות תקינה של בלוטת האדרנל שהזכרנו קודם ובכך גם עוזר לפעילות הכבד, המפרק רעלים ותרופות בגוף.

מהי העונה של הדובדבנים?

עונת הדובדבנים בישראל היא בין חודש מאי ליוני, אם כי יש כמה שינויים לפה או לשם בזמני הפריחה וההבשלה של הזנים השונים. לפי הנתונים האלו אפשר לומר שדובדבנים הם פירות קיץ, לצד ענבים, אבטיחים ועוד שלל פירות טעימים.

איך לבחור דובדבנים טריים?

הינה כמה טיפים שיעזרו לכם לבחור דובדבנים טריים וטעימים:

  • חשוב לשים לב שאתם בוחרים בדובדבנים שיש להם צבע אחיד, בין שאתם קונים דובדבנים אדומים או צהובים
  • דובדבנים טריים ובשלים יהיו מוצקים אבל לא קשים, ומצד שני גם לא רכים או בעלי מרקם ספוגי
  • הגבעול של הדובדבנים צריך להיות ירוק
  • לדובדבנים טריים ובשלים יש ריח מתוק עוד לפני שאכלתם אותם

השימוש של דובדבנים

אפשר להשתמש בדובדבנים בהמון דרכים:

  • אכילה טרייה – אין כמו לאכול את הדובדבנים הטריים בדיוק כמו שהם
  • בישול ואפייה – אפשר להוסיף דובדבנים למנות שונות כמו עוגות או גלידות, או להכין מהם רטבים, סירופים ומרינדות
  • דובדבנים הם פרי מצוין להכנת ריבות, מרמלדות ומיצים רגילים או אלכוהוליים

ענף הדובדבנים בישראל

כדי שעץ הדובדבן יוכל לתת פירות הוא זקוק לאקלים קר, ולכן מטעי הדובדבנים בארץ נמצאים בעיקר בהרי הגליל וברמת הגולן. נוכל למצוא מטעי עצי דובדבן בכ-40 ישובים בארץ, כולל במושבים בדרום ובאזור ירושלים. אם תרצו, יש מטעים רבים בארץ המאפשרים לבקר בהם ולעשות קטיף דובדבנים עצמי.

אחסון נכון של דובדבנים

אפשר לאחסן דובדבנים במקרר עד כשבוע. חשוב לשטוף אותם היטב ולייבש אותם לפני אחסון הפירות. אפשר גם להקפיא דובדבנים לשימוש מאוחר יותר על ידי שטיפה, ייבוש והקפאה בכלי אחסון ייעודי. דובדבנים קפואים יחזיקו מעמד שנה בערך.

לסיכום

אחרי שחקרנו מעט את עולם הדובדבנים, אנחנו יכולים להגיד שמדובר בזהב אדום של ממש. קטן, טעים, מלא ביתרונות בריאותיים ובערכים תזונתיים טובים ולא מכיל קלוריות רבות. תוכלו לפגוש אותו בסופרים ובירקניות, ואפילו להתפנק וללכת לקטיף דובדבנים העישר מהעץ. כך או כך תוכלו ליהנות מביס מתוק, טעים ובריא.

מוצר בהנחה

המחיר המקורי היה: ₪280.המחיר הנוכחי הוא: ₪250.

מוצר בהנחה

המחיר המקורי היה: ₪280.המחיר הנוכחי הוא: ₪250.
פרי הדמיון

מערך הייצור ומשלוחי פירות שמגיעים לכל קצוות הארץ. 
טריות הפירות, האיכות ללא פשרות, העיצוב
המושלם וסטנדרט השירות, עולים על כל דמיון. בין
אם אתם חוגגים יום הולדת, יום נישואים או סתם
בא לכם להתפנק, אתם מוזמנים להתרגש מסושי
פירות מטריף, ליהנות מחיתוכי אננס מרהיבים
ולהתענג על אין ספור טעמים אקזוטיים…

מרכז הזמנות ארצי:

03-9400-111 | 08-6280-111

אמצעי תשלום

תוספת קטנה לפינוק מושלם

Sort by Tags

מוצר בדיקה-תות לב

1

פינוקים box-תודה לגננת ולמורה

המחיר המקורי היה: ₪280.המחיר הנוכחי הוא: ₪250.

fruit box-תודה לגננת ולמורה

המחיר המקורי היה: ₪280.המחיר הנוכחי הוא: ₪250.

מגש קלאסי – אבטיח ובולגרית

220

ספיישל שבועות פירות וגבינות

350

ספיישל שבועות גבינות, יין ופירות

390

החלפת אזור חלוקה תאפס את הסל, האם לחזור או לאפס את הסל?


לא ניתן להוסיף מוצר מאזור חלוקה שונה, האם לחזור או לאפס את הסל?


דילוג לתוכן